Page 1 of 1

SOS : VW GOLF II 1.8L 8V GTI Cat 107 Hk PF´er

Posted: 3. Nov 2018, 19:45
by Michael*
Hjælp søges til diagnosticering af følgende symptomer på min VW GOLF II 1.8L 8V GTI Cat 107 Hk PF motor årgang 1989 (ombygget i Tyskland)... Har kørt sådan rimeligt ubeklageligt de sidste 10 år efter overtagelse - også med dagslange >1000 km lange ture til Tyskland og Sverige på motorveje uden problemer (110-130 km/t)... Nogle almindelige slitage-reparationer er blevet foretaget såsom rustarbejder af karosseri og bund, forhjulslejer, nye bremseskiver og klodser etc - og/men der blev for cirka 2½ år siden udført omfattende motorrenovation ifm en knækket stempelring (dvs 4 nye stempler + ventilløftere - ventiler - toppakning + rensning af motor for koks (med højtryksspuling med varmt vand og afsluttende med benzin osv - efter kunstens regler)) + ny oliekøler og oliepumpe + generator og sensorer mm) udført på et autoriseret og professionelt værksted med gør det selv muligheder og kammeratmæssigt... pr medio september 2018 nysynet og godkendt (efter en reparation af en overset lille tæring på bageste bagvange). Så vidt - så langt - og måske 5 år endnu = veteranbil... MEN forleden og uden forudgående symptomer sker der pludseligt og gentagende følgende : Efter cirka 7 minuters kørsel og/eller stående tomgangskørsel af motor sætter den langsomt ud - ligesom den enten får for meget eller for lidt benzin... forinden kan den sagtens speedes op til fulde omdrejninger også i kørsel... når den begynder at sætte ud speeder jeg op men den "dør langsom ud" nærmest som om den drukner i benzin, elller mister kompression eller mangler lufttilførsel... Efter ca 1 minut starter den livligt op igen, går fint i tomgang og kører således igen ca 7 minuter indtil den igen begynder at sætte ud. Bliver normal varm og/men sender nu sommetider et gråsort puf udstødningsrøg ud - tillige nogle sorte olievandige partikler (a la for fed benzin-luft blanding !) . Ps ) Der er ingen fedtpletter i kølemidlet og ejheller hvidtskummende vedhæng/aflejring på motoroliedækslet.

Jeg har renset alle kontakterne med ståltandbørste mm til og fra ECU´en (styreboksen), bankesensoren, cheket tryk-, olie- og kølemiddelsensorene, termostaten - tilsyneladende ingen fejl dér... skiftede fornyligt strømfordelerdæksel og rotor samt tændrørene (og bemærkede her at cylinder 1´s tændrør var dét noget mere sodet til end de andre (tør sod)). Jeg har checket luftmængdemåleren samt alle livgivende vacumslanger derfra og dertil - f.eks fra 3 bars brændstofstrykrgulatoren - tilsyneladende OK... En professionel automekaniker har lyttet til injektionsdyssene/ventilerne (med et forlængerstykke til en skrallenøgle) og synes at kunne konstantere at cylinder 1´s tændrør er det noget senere i reaktion end de andre... Ligger problemet dér og f.eks sammen med en intern defekt brænstofstrykregulator !? Eller hvad ? Tilstopning af en injektionsventil af urenheder liggende imellem benzinfilteret og op til injektionsventilerne ? Ps) Jeg har (hvis nødvendigt) fundet gode nye og brugte f.eks. ECU´er, injektionsventiler mm på internettet - og/men til små penge).

Re: SOS : VW GOLF II 1.8L 8V GTI Cat 107 Hk PF´er

Posted: 3. Nov 2018, 19:50
by Michael*
GOLF II 1.8 8V GTI  107PF.jpg

Re: SOS : VW GOLF II 1.8L 8V GTI Cat 107 Hk PF´er

Posted: 5. Nov 2018, 19:18
by Michael*
FEJLEN FUNDET : En delvist defekt luftmængdemåler (dvs en delvist defekt potentiometer-fjeder-nål) - men 4 nye injektionsventiler samt en brændstofstrykregulator ville også gøre gavn.