De forskellige gearinger på de forskellige gearkasser

Her kan du spørge om dagligdags teknik problemer du har med din Golf II
Post Reply
NielsNielsen
Frigear
Frigear
Posts:11
Joined:31. Aug 2014, 12:35
De forskellige gearinger på de forskellige gearkasser

Post by NielsNielsen » 1. Sep 2016, 23:19

Hej derude!

Nu hvor jeg har fået lysten til at lave lidt ved min golf igen, må jeg nok indse at syncromesserene til 2. gear har set bedre dage... MEN synes dælme altid min golf har være rigtig lav-gearet i 5. gear.

Havde først en 4t gearkasse i som eftersigende skulle være den højgearede model jo. men da den blev træt at livet, købte jeg en anden (kode FF) som også skulle være højgearet ifølge sælger...

Nu kommer mit spørgsmål endelig så.. :D Skal den højgearede 4t gearkasse virkelig tage 3000 omdrejninger ved 100-105 km/t? (målt med gps, speedo vist ca 15km/t for meget)
For det gjorde min den første 4t gearkasse, og ligeledes gør min nuværende FF gearkasse. Kan det virklig passe?
Synes godt nok den er ved at eksplodere af omdrejninger når man kører motorvej, så undgår det jo helst

Håber i kan besvare mit spørgsmål, og god dag derude!
Mvh. Niels
-VW Golf Mk2 1991, 1.6TD JR

I'd rather loose by a mile in a car i've built myself, than win by an inch in a car someone else built for me.
-Your car is your story, so don't let someone else write the book.

HTB64
Frigear
Frigear
Posts:4
Joined:4. Sep 2016, 12:11

Re: De forskellige gearinger på de forskellige gearkasser

Post by HTB64 » 4. Sep 2016, 13:09

Hej Niels. Jeg har fuldstændig samme problem. Har skiftet fra en 4 trins med koden 4R13010, men denne var så gennemtæret at olien fossede ud flere steder. Mekanikeren satte så en anden 4 trins i, med koden 5B28118. Og den er meget lavere gearet, og speedometret viser også her 15 km forkert. Møg irriterende. Det kan jeg simpelthen ikke køre med.

UdstyrsFreak
Site Admin
Site Admin
Posts:829
Joined:15. Sep 2003, 15:41

Re: De forskellige gearinger på de forskellige gearkasser

Post by UdstyrsFreak » 5. Sep 2016, 10:31

NielsNielsen wrote:Hej derude!

Nu hvor jeg har fået lysten til at lave lidt ved min golf igen, må jeg nok indse at syncromesserene til 2. gear har set bedre dage... MEN synes dælme altid min golf har være rigtig lav-gearet i 5. gear.

Havde først en 4t gearkasse i som eftersigende skulle være den højgearede model jo. men da den blev træt at livet, købte jeg en anden (kode FF) som også skulle være højgearet ifølge sælger...

Nu kommer mit spørgsmål endelig så.. :D Skal den højgearede 4t gearkasse virkelig tage 3000 omdrejninger ved 100-105 km/t? (målt med gps, speedo vist ca 15km/t for meget)
For det gjorde min den første 4t gearkasse, og ligeledes gør min nuværende FF gearkasse. Kan det virklig passe?
Synes godt nok den er ved at eksplodere af omdrejninger når man kører motorvej, så undgår det jo helst

Håber i kan besvare mit spørgsmål, og god dag derude!
Hej Niels,

Du har ret, der er noget galt. 4T er som du selv siger en af de højest gearede gearkasser. Den har følgende data:

4T
1.gear: 3,455
2.gear: 1,944
3.gear: 1,286
4.gear: 0,909
5.gear: 0,745
Udgangsaksel: 3,667

Hvis man regner på det og tager ugangspunkt i at du kører på 15" fælge med dæk i størrelsen 196/50-15, så burde bilen køre 119,17 km/t ved 3000 omdrejninger i 5.gear
Mvh
Michael Hansen
Golf2.dk - Webmaster

Post Reply