Læse Gear tabeller

Her kan du spørge om dagligdags teknik problemer du har med din Golf II
Post Reply
reserve
5. Gear
5. Gear
Posts:764
Joined:21. Apr 2010, 03:34
Læse Gear tabeller

Post by reserve » 20. Feb 2016, 10:43

Når jeg ser på tabellen her:
http://www.doppel-wobber.de/forum/Infor ... riebe.html

Så er der jo på 5-trins gearkasser 2 koloner til sidst: 5. Gang Achse

Hvordan er det jeg sammenligner?
5. Gang Achse
4S 0,745 3.941
4T 0,745 3.667

Achse er vel differentialet?

Hvilken en køre stærkest, når de begge har samme motor-omdrejninger?

Rasmus F
5. Gear
5. Gear
Posts:1535
Joined:2. Feb 2005, 22:46

Re: Læse Gear tabeller

Post by Rasmus F » 5. Mar 2016, 22:14

Der findes faktisk en side der er rigtigt meget federe når vi snakker om 020 gearkasser http://www.brokevw.com/
Der kan du finde A.L.T om den gearkasse.

Mht. 4S vs. 4T. Gearingerne i de to gearkasser er ens, som i identisk, hvis du kigger på selve gearingen, men hvis du kigger på slutgearingen, altså achse, så er det der forskellen ligger. 4T gearkassen kører med den suverænt højeste gearing og hårdest 5. gear, der er ingen anden gearkasse der har hårdere gearing. denne her kører hurtigst ved 2000rpm.
4S gearkassen minder meget om en GTI gearkasse i gearing og en diesel motor render sig ihjel med den på. Der er MEGET stor forskel på hastigheden i 5. gear ved 2000rpm.

Og dog.. faktisk har jeg alligevel haft helt til at flikke noget sammen der var hårdere.. Tater du gearkassen fra en Golf 1 1.5 benz/ 1.6 GTD der hedder FF, så kan du se at den har samme slut gearing (samme udvæksling i 5. gear som 4T, og derved er identisk med 4T) Men FF hearkassen har lavere gearing på Achse.

Tricket her er så at man faktisk kan tage 5. gears hjulene fra en FF og smide i en 4T og vupti, så kører bilen med 200 omdr mindre ved samme hastighed i 5. gear. ( Ja.. sølle 200 omdrejninger)
Men jeg har faktisk lavet denne ombygning, og min kammerat kører med denne gearkasse endnu.

reserve
5. Gear
5. Gear
Posts:764
Joined:21. Apr 2010, 03:34

Re: Læse Gear tabeller

Post by reserve » 11. Mar 2016, 22:30

Tak for informationen!
Den side er GOD, masser af billeder.
Jeg har en 020 gearkasse foruden den der ligger i vognen (4S), den må jeg se nærmere på når der bliver tid.

reserve
5. Gear
5. Gear
Posts:764
Joined:21. Apr 2010, 03:34

Re: Læse Gear tabeller

Post by reserve » 14. Mar 2016, 19:34

Men en ting der gerne skal ske ret hurtig er skift at Gearolie.
Ikke at der er mærkbare problemer med gearkassen,
men det giver mig en tryghed.
http://www.brokevw.com/020oil.html
Jeg tænker bare at tømme olien ud via bundprop.
Så hælde 2.0 liter ned i speedo-hullet.
Jeg husker at have læst at folk taber speedo-drevet ned i hullet.
Det har jeg altid haft lidt svært ved at forstå, for hvis det er konstrueret
som på en automat-gearkasse, så er det ganske umulig at den faldet af kablet.
Så hvad er problemet med 020 ?

Jeg skal også have fat i noget gearolie:
"Proper fill capacity on all the 020 trans, regardless of the manufacture date, is 2.1 US Quarts or 2.0 Liters.

VW calls for hypoid oil API GL4, MIL-L2105 SAE 75 or G50 SAE 75W90
synthetic lubricant."

Den her er vel ok?
http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie- ... 000023996/


Gearkassen har jo nok kørt lige så meget som bilen: ca. 450.000 km
= 10 gange rundt om jorden.

reserve
5. Gear
5. Gear
Posts:764
Joined:21. Apr 2010, 03:34

Re: Læse Gear tabeller

Post by reserve » 19. Mar 2016, 11:20

Så er der skiftet gearolie.

Det var kun 1 liter der kunne tømmes ud,
der burde nok have været 2 liter.
Den gamle olie var jelt fin og gennemsigtig,
ingen snavs.

Så løftede jeg bilen op i venstre side og fyldte
2.0 liter på ind igennem påfyldningshullet.
Det gik meget nemt.

Jeg turde ikke at tage speedometerkablet op,
af frygt for at tabe plasthjulet.
Jeg er nu også ret sikker på at påfyldningshullet
er letter at bruge, og lettere at undgå at der kommer
skidt ned i gearkassen.

Så nu håber jeg bare at gearkassen ikke har taget for meget skade.
Den har jo gået de ca. 450.000 km.

Rasmus F
5. Gear
5. Gear
Posts:1535
Joined:2. Feb 2005, 22:46

Re: Læse Gear tabeller

Post by Rasmus F » 27. Mar 2016, 11:34

Hvis du fylder for meget olie på, så løber det ud langs koblings tryk stangen, og drypper af på koblings pladen. Det er ikke fedt.
Fyld på til niveau hullet forest på gearkassen

Post Reply