For høje emissionsmålinger ved syn. Hvad kontrolleres?

Her kan du spørge om dagligdags teknik problemer du har med din Golf II
Post Reply
Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn
For høje emissionsmålinger ved syn. Hvad kontrolleres?

Post by Peter H » 15. Apr 2015, 09:53

Lynet dumpede synet pga for høje emissionsmålinger. ØØØV!!! Alt andet spillede. Synsmanden var ellers flink nok til at forsøge 3 gange, men lige lidt hjalp det. Han mente det kunne være lambdasonden der var stået af da han kunne se at motoren (NZ 1,3)ikke regulerede ind når han gassede op og ned. Der var for meget uforbrændt benz i udstødningsgassen. Motoren var varm efter lige at have kørt 20 min. på motorvejen.

Jeg har målt på lambdasonden efter youtube-anvisninger, men ved ikke hvad de specifikke grænseværdierne er, så dem vil jeg høre om der er nogen her der kender?
Med tændingen til og stikket adskilt er der 12v i delen fra motorstyringen.
Med tændingen til og stikket samlet er der 0,52V på samme ledning.
Med kold startet motor ender jeg efter ca.2 min. på max 0,82V.
Med varm startet motor er det ikke muligt at aflæse, da tallet konstant flimrer op og ned.
Virker så umiddelbart defekt, men er det korrekt antaget? Vil ikke bruge guld på noget der fungerer.

Lampen for kølvand har i nogen tid blinket 1-2min. efter start men går så ud igen. De første gange kontrollerede jeg selvfølgeligt om der manglede vand, men da det ikke var tilfældet har jeg enten slået tændingen fra igen og startet igen (har for det meste slukket lampen) eller bare ladet den blinke færdig.
Tænker det kan være en periodisk fejl på en sensor, som så kan lave rod i motorstyringen?

Udstødningen er ikke hullet som en si men nok heller ikke helt 100% tæt. Hvor meget har det at sige for emissionsmålingen? Har vel betydning for ilt/CO-tallet?

Er der andre sensorer jeg med fordel kan kontrollere når jeg nu er igang? Og hvad skal værdierne være for dem?

Ser frem til guldkorn :-)

Peter
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn

Re: For høje emissionsmålinger ved syn. Hvad kontrolleres?

Post by Peter H » 29. Apr 2015, 09:11

Jeg har nu skiftet lambdasonden og det skal jeg da lige love for ændrede noget. Bare ikke umiddelbart til det bedre. På kold motor er alt ok, men så snart varmenålen er nået halvvejs til normal drifttemperatur er alt andet end tomgang og bundgas umuligt. Motorgangen er hakkende og jeg kan ikke holde farten.
Jeg har trukket en stelledning til sonden i det fald at den manglede dette. Batteriet er fuldt ladt op og der er nye tændrør og tændkabler på.
Når drifttemperaturen er på normal bliver tomgangen også ujævn.

Nogen som har et input eller to?

Peter
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn

Re: For høje emissionsmålinger ved syn. Hvad kontrolleres?

Post by Peter H » 7. May 2015, 18:53

Har nu skiftet den blå kølevandssensor i håb om at fejlen ligger her. Den gamle lod ellers til at regulere ok, menbare for en sikkerheds skyld. Den gamle VAR god nok = det ændrede ikke noget.
I erkendelse af at talenterne ikke får mig videre har jeg haft vognen forbi mekkeren. Han har kigget den hurtigt over og kan ikke komme sagen nærmere uden at bruge en del tid på det. Lambdasonden regulerer ok men CO-tallene er for høje. Luftreguleringsventilen i indsugningen fungerer.
Det må være et signal der sendes eller modtages forkert, da alt fungerer når lambdasonden frakobles.
Kølevandslampen blinker stadig lystigt.
Mekkerens løse bud er fejl i motorstyringsenheden. Noget jeg også selv har tanker i retning af.
Nu må jeg se om en sådan kan skaffes og monteres til tirsdag morgen, hvor jeg har sidste mulige synsdag.
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn

Re: For høje emissionsmålinger ved syn. Hvad kontrolleres?

Post by Peter H » 9. May 2015, 12:06

....og det kunne det :) Boxen er i bilen :) :) Fedt nok! Nu går motoren også bare præcist lige så ringe som før. God oplevelse! :evil:
Kølevandslampen blinker stadig.
Har fundet en dårlig stelledning ved stikket til lambdasonden. Vil nu lave en Bypass-ledning her.
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn

Re: For høje emissionsmålinger ved syn. Hvad kontrolleres?

Post by Peter H » 9. May 2015, 14:27

Ændrede heller ikke noget :(

Når der er vand på og motoren ikke er overophedet, hvad kan så få kølevandslampen til at blinke?
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

kjellerups
Frigear
Frigear
Posts:8
Joined:7. May 2015, 22:56

Re: For høje emissionsmålinger ved syn. Hvad kontrolleres?

Post by kjellerups » 9. May 2015, 15:05

min golf 2 gti 8v havde samme problem med at den forurenede for meget, og jeg skiftede også en masse dele og følere, og lige lidt hjalp det.
Endte så med at skifte katalysatoren, og det hjalp på målingerne.
Og nej man kan ikke se på den gamle at den er i stykker på nogen måde.
VW Golf 2, original gti, med 2,0 8v 2E.
VW T2 Sika 1979, med 1914 Boxer.

janlarsen
5. Gear
5. Gear
Posts:1932
Joined:11. Mar 2008, 23:20
Location:Ringkøbing, Danmark
Contact:

Re: For høje emissionsmålinger ved syn. Hvad kontrolleres?

Post by janlarsen » 9. May 2015, 17:34

Af en eller anden ukendt grund gør de det bare ind imellem inc. min egen, det har tit været oppe her inde, uden der er nogen der mig bekendt, har fundet årsagen, men en af gættene har gået på fejl i selve instrument delen, hvis ikke det er føleren i ekspensions beholderen der er defekt(den der måler vandstanden) og det er det for eks. ikke på min så tror på den med instrument fejl :)

Mvh Jan

Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn

Re: For høje emissionsmålinger ved syn. Hvad kontrolleres?

Post by Peter H » 10. May 2015, 00:59

Hej Jan!
Tak for svar! :) Det kan godt tænkes det bare er en harmløs fejl. At den blinker er ikke noget som lige er opstået, og motoren har kørt fint med "blinklys".
Jeg kører kareten til en anden mekker imorgen og håber han kan udrette mirakler på mandag. Den skal synes tirsdag ellers ryger pladerne :( .
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn

Re: For høje emissionsmålinger ved syn. Hvad kontrolleres?

Post by Peter H » 11. May 2015, 23:19

Til manden uden hobby eller bare meget fritid har jeg en fin tornadorød golf2 1,3 billigt til salg for prisen af efterhånden mange resultatløst indkøbte reservedele. Vognen har rundet 250.000km, kører fantastisk uden lambdasonden tilkoblet og har 10 timer til næste syn. Her har du alle tiders mulighed for at opleve årstidernes skiften liggende på ryggen i indkørslen. Da du det meste af tiden opholde dig i skyggen under bilen, vil du kunne spare en mindre formue på indkøb af solcreme........
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn

Re: For høje emissionsmålinger ved syn. Hvad kontrolleres?

Post by Peter H » 7. Jun 2015, 12:03

Afrunding af tråden.
Jeg fik med det yderste af neglene bilen synet.
Problemet? For billig = for ringe lambdasonde fra Krogslund medførte rod i tændingen. De kunne ikke oplyse mig om værdierne for en korrekt fungerende sonde, så jeg kunne ikke kontrollere om den var defekt. Ved IGEN at skifte sonde og denne gang til en dyr, men af god kvalitet, kom der ro på tingene.
Stadig for høje værdier.
Vacumslangerne blev skiftet sammen med luftmængdemåleren og så lykkedes det lige præcist at komme under grænserne.
Alle de sidste ændringer blev gjort med hjælp og råd fra min mekker som også kunne se at gasspjældet var ved at være slidt.
Dvs. Jeg har bil de næste 2 år, har købt katalysator, styrebox og varmesensor (små 3000kr) til ingen verdens nytte og køber ikke længere elektronikdele ved krogslund.
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

Post Reply