Klikker fra topstykket. Hvad skal jeg kontrollere?

Her kan du spørge om dagligdags teknik problemer du har med din Golf II
Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn
Klikker fra topstykket. Hvad skal jeg kontrollere?

Post by Peter H » 28. Sep 2014, 20:46

Hej!
Min g2 1,3 fra ´91 klikker irriterende fra topstykket. Toppakning, tandrem og vandpumpe er lige skiftet, og jeg synes det har taget til i forhold til før.
Mener det kan være både ventiler som ikke er justeret rigtigt og tænding som står forkert. Mht. tændingen har jeg markeret indstillingen præcist op før jeg tog toppen af, så jeg ved den står som før.
Hvad starter jeg med at kontrollere og kan der være andre årsager?
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

Rasmus F
5. Gear
5. Gear
Posts:1535
Joined:2. Feb 2005, 22:46

Re: Klikker fra topstykket. Hvad skal jeg kontrollere?

Post by Rasmus F » 4. Oct 2014, 07:34

Har den ikke hydrauliske løftere.. for så er det bare sådan en der er færdig..

Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn

Re: Klikker fra topstykket. Hvad skal jeg kontrollere?

Post by Peter H » 14. Oct 2014, 10:35

Hej Rasmus!
Jo den har hydrauliske løftere. En kompressionsmåling viste et udfald på den ene cylinder (1/2/3/4 : 9,5/12,5/12,5/13,0). Underbygger det dit forslag om en defekt løfter? Og er det så nødvendigt at skifte alle 8? Hvis ikke,hvodan ser jeg så hvilken af dem det er galt med?
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

Bøg
Site Admin
Site Admin
Posts:4008
Joined:1. Jun 2004, 16:22

Re: Klikker fra topstykket. Hvad skal jeg kontrollere?

Post by Bøg » 14. Oct 2014, 11:06

Skift alle ventilløfterne, det andet er spild af tid når du alligevel har knasten ude :)

Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn

Re: Klikker fra topstykket. Hvad skal jeg kontrollere?

Post by Peter H » 10. Nov 2014, 21:33

Ok! Klikkeriet begrænser sig nu til de første 2minutters kørsel. Så forsvinder det. Men der bliver skiftet løftere ved lejlighed.
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

havenissen
3. Gear
3. Gear
Posts:196
Joined:9. Sep 2013, 06:51

Re: Klikker fra topstykket. Hvad skal jeg kontrollere?

Post by havenissen » 11. Nov 2014, 00:34

Siden det kun er de første to minutter.. Hvordan ser olie og filterskift ud?? Med de nattegrader vi er nede på nu klævrer bilerne en smule mere når de er kolde... Specielt hvis olien er for gammel eller kørt for meget eller simpelthen bare en kopfuld for lidt på..

Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn

Re: Klikker fra topstykket. Hvad skal jeg kontrollere?

Post by Peter H » 11. Nov 2014, 06:56

Der er ny olie på efter jeg for 2 måneder siden skiftede toppakningen. Men har tænkt på at skifte igen om 1-2 mdr og så give den en gang BellAd i den forbindelse. Læste andetsteds herinde at det skulle være sundt. Hvor får jeg for øvrigt fat i sådan noget?
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

havenissen
3. Gear
3. Gear
Posts:196
Joined:9. Sep 2013, 06:51

Re: Klikker fra topstykket. Hvad skal jeg kontrollere?

Post by havenissen » 11. Nov 2014, 19:17

Så burde det ikke være det hvis der er nok på og det ikke er alt for tyk eller tynd ift foreskrifterne :-)
Belladd har meget tvivlsomme tests ift produkter som liqui moly.. :-) og altsammen kan fåes til pisse billige priser på ebay.de eller ebay.co.uk :-)

havenissen
3. Gear
3. Gear
Posts:196
Joined:9. Sep 2013, 06:51

Re: Klikker fra topstykket. Hvad skal jeg kontrollere?

Post by havenissen » 11. Nov 2014, 19:53

Når jeg foretager olieskift indebærer det 2x5liter liqui moly olie 1x4liter flush olie fra biltema, motorclean fra liqui moly, ceratec fra liqui moly og 2 stk ny oliefiltere.. Jeg starter med at tømme alt den gamle olie ud, skifte filter og fylde flush olien på og køre et kvarters tid med ca 1500 omdr.. Tømmer olien ud(kan nemt være fuld af sod flager og klatter af skidt mm).. Fylder motorclean og alm olie på og køre igen i et kvarters tid med ca 1500omdr.. Tømmer igen systemet og hælder den sidste tvivlsomme sjat olie igennem motoren, for lige at skylle alt resterende skidt ud.. Så skulle motoren gerne være tåbeligt ren indvendig og så fylder jeg ellers ceratec og olie på og self et nyt filter igen.. Lang og dyr operation.. Men motoren går helt anderledes og langt langt blødere end før.. Det er mine erfaringer, på både benzin og diesel biler.. For med de tynde oliekanaler til ventilløftere osv skal der nærmest intet til for at lukke det til.. Hellere forebygge og være sikker end at stå med skægget i motorrummet :D

Peter H
1. Gear
1. Gear
Posts:31
Joined:9. Sep 2012, 12:41
Location:Sydfyn

Re: Klikker fra topstykket. Hvad skal jeg kontrollere?

Post by Peter H » 12. Nov 2014, 17:19

Damn! Det kalder jeg er olieskift :) . Er det din procedure hver gang eller når motorgangen bliver for "kantet"?
Vil der ikke kunne bruges en billigolie i trinnet hvor der tilsættes motorens? Al den gode olie! Og så kun brugt i et kvarter! :) :)
Golf2 '91 1,3 NZ Digijet
Golf2 '86 1,6 Diesel

Post Reply