Hej Forum.
Hvor meget betyder lambda sonden reelt for benzin økonomien.
Jeg kører lige nu 10-10,5km/liter med min 1,8 RP motor, med en defekt lambda sonde.
Flere medlemmer skriver at den kører fint uden sonden.
Den hugger lidt når det er tidligt morgen og morgenfugten ligger overalt. Men lige så snart motortemperaturen kommer lidt op er den stabil i sin kørsel. Det er som om den ikke rigtigt vil trække, men kun kan klare en smule gas.
Den bliver ikke rigtig varm, så jeg mistænker føler og kølevandstermostaten men det bør ikke ændre meget på drifts økonomien. De dele bliver snart udskiftet sammen med pumpen der skramler ganske voldsomt under kørsel.
Jeg skifter også til en af de andre monopoints jeg har, for måske det er temperatursensoren der sidder der, der måler lidt forkert
Men det var driftsøkonomien.
Hvad kan eller bør jeg gøre for at hæve driftsøkonomien op over de ca 10,5 km/liter jeg oplever.
Min tålmodighed rækker ikke til at lette foden fra speederen
Lambdasondens betydning for benzinøkonomien
Jens Borchert Pedersen
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.
Re: Lambdasondens betydning for benzinøkonomien
Altså med defekt lambdasonde måles co værdien noget forkert ergo boksen giver mere eller mindre benzin i forhold til hvis lambdaværdien er korrekt, så ja en defekt lambdasonde kan man godt køre med, men det er langt fra det mest økonomiske valg at tage
Re: Lambdasondens betydning for benzinøkonomien
Nu er sonden skiftet, og motorstyringen viser for en gangs skyld "nul fejl", så om et par optankninger kan jeg selv give svaret på hvor meget det betyder for benzin økonomien
Jens Borchert Pedersen
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.
Re: Lambdasondens betydning for benzinøkonomien
Så steg benzinøkonomien fra 10,5 til 13 km/l
Det er en 25% forbedring.
Det kan da mærkes
Det er en 25% forbedring.
Det kan da mærkes
Jens Borchert Pedersen
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.
Re: Lambdasondens betydning for benzinøkonomien
Hej. Jeg har en Golf 2 fra 89. Den er ikke særlig økonomisk i benzin, men er den model udstyret med sådan en sonde. Hvor sidder den og hvordan tjekker man om den virker? Tak for svar.
Re: Lambdasondens betydning for benzinøkonomien
Prøv og løft gearstangsmanchetten.
Sidder der er gul og et sort stik dernede har du mulighed for at udlæse din bils fejlkoder.
Jeg kan ikke huske om det kun er RP 1,8l motoren eller det er de andre også.
Men kig ind under guider, her på forum, der kan du få anvisninger på hvordan du læser disse koder.
En af dem er netop om Lambda-sonden fungerer.
Den koster ca 600,- ved Thansen, så den skiftes ikke bare.
Men den sidder ned på udstødningsmanifolden, lige ganske kort efter eller nærmest lige der hvor de 4 udgangsrør løber ned i det ene udstødningsrør.
Andre problemer kan være defekte temperaturfølere. Min bil troede den kørte rund i antarktis i 40gr kulde en overgang. Der gik den kun 4,5 km/l.
Temperaturfølerne, sidder ude i køleslangerne.
Held og lykke med det
Sidder der er gul og et sort stik dernede har du mulighed for at udlæse din bils fejlkoder.
Jeg kan ikke huske om det kun er RP 1,8l motoren eller det er de andre også.
Men kig ind under guider, her på forum, der kan du få anvisninger på hvordan du læser disse koder.
En af dem er netop om Lambda-sonden fungerer.
Den koster ca 600,- ved Thansen, så den skiftes ikke bare.
Men den sidder ned på udstødningsmanifolden, lige ganske kort efter eller nærmest lige der hvor de 4 udgangsrør løber ned i det ene udstødningsrør.
Andre problemer kan være defekte temperaturfølere. Min bil troede den kørte rund i antarktis i 40gr kulde en overgang. Der gik den kun 4,5 km/l.
Temperaturfølerne, sidder ude i køleslangerne.
Held og lykke med det
Jens Borchert Pedersen
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.