Ekstra instrumentpanel

Slettet bruger
Ekstra instrumentpanel

Post by Slettet bruger » 23. Oct 2005, 13:36

Ekstra instrumentpanel.

Forord:
Guiden fortæller om fremstilling af et ekstra instrumentpanel, der som udgangspunkt er monteret i standarthullet hvor radioen normalt sidder. Jeg tager intet ansvar for guidens indhold eller funktion, men det sidder i min bil - og virker! Læs hele guiden igennem för du går igang.

God fornöjelse med projektet...

Materialer:
MDF-Plade 12mm.
Stiksav/rundsav
Bor 3mm.
Bor 5mm.
Bor 12mm. Eller efter kontakt störrelse
Hulbor 2\\\\\\\"/51mm.
Skruemaskine
Sandpapir, korn 150 eller derover
Fræser
Fræserjern: Rundning Ö25,4xR6,4mm. Samt D10x30xS8mm.HW.
Spraymaling, sortmat
Maling, hvid
Dioder, 3mm. med rammer
Kontakter, 3 stk.
Pensel, fin - 2mm. eller derunder
Instrumenter efter eget valg, 2 stk.(2\\\\\\\\\\\\\\\")
3 stk. skruer - 3.5x35
Stiftblyant

1.
Start med at måle radiohullet i bilen. Jeg målte det ud til 193x63,5mm.

2.
Tegn dine mål ned på MDF-Pladen, tegn også de 2 cirkler og plads for kontakterne samt dioderne. (brug evt. dit eget design) Brug stiksaven til at save ud. Hvis du har en rundsav, kan du med fordel bruge denne, da kanterne bliver helt lige og fine.

3.
Kontrollér at din udsavede plade passer til radiohullet för du går videre i processen, ret dine mål ind hvis de ikke passer. Se billede-->

4.
Slib kanterne, opnå en overflade så man ikke kan se nogle ujævnheder i MDF-Pladen. Se billede-->

5.
Brug fræseren til at fræse kanterne på pladen. Slib efter med sandpapir. Se billede-->

6.
Anvend 3mm. boret til at bore styrehuller for henholdsvis instrumenthuller, kontakter og dioder.

7.
Tag hulboret og bor de to cirkler ud. Slib efter med sandpapir. Hvis du ikke ejer et hulbor, kan dette göres ved at bore et 10mm. hul indenfor cirkelen, og derefter bruge stiksaven til at save cirkelen ud. Det er lidt sværere, men kan godt lade sig göre. Se billede-->

8.
Med fræseren, fræser du nu hvad der skal være fordybninger, 5mm. dybe. Slib forsigtigt efter med sandpapir. Se billede-->

9.
Bor nu med 12mm. boret ud til de 3 kontakter. Kontrollér at kontakterne kan monteres i hullerne. Tilpas evt. hullerne med et 10mm. bor. Du kan med fordel når kontakterne sidder i pladen, tegne rundt om dem på bagsiden af pladen - derved kan du se om de sidder helt lige og med samme mellemrum. Og så kan du altid finde de samme pladser til kontakterne igen.

10.
Bor med 5mm. boret ud til dioderne. Grunden til at 5mm. anvendes er pga. dioderammerne skal monteres i et 5mm. hul. Hvis du ikke bruger dioderammer skal du bore ud i dine dioders diameter!

11.
Giv pladen förste omgang spraymaling, og giv gerne flere gange. Jo flere gange du maler pladen med spraymalingen - desto mere ligner den plastik.

12.
Mål indermålet af radiohullet, jeg målte 186,5x53mm. Sav 2 plader ud i dette mål. Sæt en af de nye plader ind i radiohullet, den skal lige kunne være der, gerne være klemt lidt. Du kan med fordel tage varmeblæserpanelet af når du skal håndtere dette punkt.

13.
Tag nu instrumentpladen og sæt den op i radiohullet som den skal sidde monteret. Tegn med stiftblyant i instrument-, diode,- og kontakthuller igennem og ned på pladen som sidder inde i radiohullet. Se billede-->

14.
Sav ud. Brug den nyudsavede plade som model for næste plade. Tegn. Sav ud. Slib groft efter med sandpapir, eller lad være - disse 2 inderplader kan ikke ses efter montering. Se billede-->

15.
Tag et stykke stof/filt/pap og læg den malede frontplade med ydersiden nedad på dette \\\\\\\\\\\\\\\'blöde\\\\\\\\\\\\\\\' underlag så du undgår ridser. Tag derefter de 2 inderplader og skru dem alle 3 sammen. Dette göres ved at bore for med 3mm. boret og derefter skrue dem sammen. Tag en skrue af gangen, så du er sikker på at pladerne bliver sat rigtig sammen. 3 skruer er nok. Brug evt. trælim istedet, men pas på ikke at lave trykmærker i den malede frontplade.

16.
Montér kontakter og dioder. Se mit eget diagram-->

17.
Du skal nu til at male din tekst på instrumentpanelet. Brug den hvide maling og den lille pensel. Det er helt op til dig selv hvordan din tekst skal se ud. Måske vil du slet ikke have tekst og måske skal den slet ikke være hvid. Se mit design, se billede-->

18.
Nu skal du montere og installere dine instrumenter. Du kan med fordel se hvordan jeg har gjort det på mit diagram. Se billede-->

19.
Skub instrumentpanelet på plads i radiohullet. Du er nu færdig! På mit sidste billede er der dog ikke monteret dioder, havde ikke fået dem leveret endnu. Se billede-->

Post Reply