Installation af 6,5" højtalere i dørsider

Slettet bruger
Installation af 6,5" højtalere i dørsider

Post by Slettet bruger » 2. Feb 2005, 00:10

Jeg har lavet en installation af 6,5” højtalere i mine dørsider, der er så diskrete som muligt. Der anvendes fortsat de originale dørlommer inkl. højtalergitter. Der er anvendt 16 mm MDF-plade til installationen.

Jeg vil forsøge at beskrive installationen trin for trin.

1. Dørbeklædningen afmonteres.
2. Indvendigt i hullet hvor højtaleren er monteret i dørlommen (dørlommen er den sorte ”hylde” der ses på billede 1) streges hullet op.
3. Dørlommen afmonteres nu.
4. Alt unødvendigt plastik indvendigt i dørlommen fjernes. (Billede 1)
5. Der saves nu et hul i dørbeklædningen efter stregen fra pkt. 2. (Billede 2 & 3) OBS!! Bemærk at der beholdes en kant, som vist i den røde ring på billede 2. Kanten beholdes for at kunne få installationen tæt.
6. Der laves nu en plade i MDF som passer ind i dørbeklædningen. (Billede 4)
7. For at kunne få installationen tæt lukkes der med et stykke MDF plade som limes på den store MDF plade fra pkt. 5. (Billede 5)
8. Der testes nu om det hele passer sammen og lukker tæt. (Billede 6)
9. MDF-pladen limes nu på dørsiden. Brug evt. skruetvinger til at holde det hele sammen. (Jeg brugte skumlim med det resultat, at det også kom på mit stof :-(. Også selvom jeg havde tapet det til for at undgå det… Øv. Vær omhyggelig!) (Billede 7)
10. Efter at have skrabet overskydende lim af kan højtaleren nu monteres (Billede 8). Som det ses på billedet, er der lavet en lille runding i bunden af højtaleren for at få plads til denne.
11. På bagsiden af dørbeklædningen tætnes der hvis nødvendigt med fugemasse. Jeg brugte noget hvidt akryl-kit. (Billede 9)
12. Dørlommen monteres nu igen. Fordi der er fjernet det yderste af de skruehuller, der er i dørlommen, sættes der en skrue i hjørnet af dørlommen, som holder denne ind mod dørbeklædningen. (Billede 10)
13. Gitteret foran højtalerne monteres nu igen. Bemærk at de 4 holdere der normalt anvendes til fastspænding af højtaleren, skal fjernes (Billede 11). Som det ses er der ikke meget at se når det hele er monteret igen :-D.
14. Monter dørbeklædningen igen.

Jeg har selv opnået væsentlig mere bas og fylde i mine dørhøjtalere. Årsagen er selvfølgelig, at hele døren nu fungerer som kabinet for højtaleren. Dvs. jo tættere man kan få samlingen imellem døren og dørbeklædningen jo bedre!

Post Reply