Eftermontering af speedometer med omdrejnings tæller i Golf2 benzin årg. 83-89

donkemo
Frigear
Frigear
Posts:6
Joined:3. Jun 2009, 21:35
Eftermontering af speedometer med omdrejnings tæller i Golf2 benzin årg. 83-89

Post by donkemo » 20. Apr 2010, 13:34

Efter jeg selv spurte en masse andre og ikke fik et svar jeg selv blev klogere af, sprang jeg selv ud i det.
Jeg vil her prøve at lave en forståelig guide til hvordan du eftermonterer et speedometer med omdrejningstæller i din golf 2 benzin model.
Denne guide er baseret på montering i golf2 årg. 83-89.

1. Afmonter dit gamle speedometer med det analoge ur og kast det ad h til :-)
2. Tag dit nye speedometer med omdrejningstæller som du har hentet fra din lokalle hugger, eller hvor du nu har det fra, og sæt de to multistik i for at se om speedometeret passer. Gør det ikke har du med sikkerhed en Golf 90er model med kun ét multistik og bør derfor køre en tur til din lokale hugger og købe et speedometer der passer til din vogn i stedet. Hvis dette er tilfældet stop da med at læse videre i denne guide da denne ikke længere er gyldig i dit tilfælle.
Har du der i mod et speedometer med 2 multistik, ja så gå til punkt 3.
3. Afmonter de to multistik igen og kig på bagsiden af dit speedometer. Bag på printpladen nederst sådan ca under omdrejningstælleren står der kl1 på print pladen. kl1 er det signal din omdrejningstæller har brug for for at kunne vise noget.
Kig på benet i multistikket (det hvide) der føre end i benet med på skriften kl1. Dette kabel skal nu kappes. gør det ca 4 cm fra for at du har mulighed for at af isolere ledningen når det omlidt skal splejses sammen med dit kommende ny trukne ledning.
4. Gå nu ud af bilen åben motorhjælmen og kig på tændspolen. på tændspolen finder du kl1. og forbinder nu en ca 2.5 m lang ledning.
5. Før nu ledningen in i kabinen dvs. Fra mortorum gennem en gummiprop ( evt. bor et hul ) ind i kabinen og ned til dit multistik du klippede ledningen på.
6. Forbind nu den ny trukne ledning med den ledning på multistikket du klippede tidligere. sammel de 2 ledninger med krommuffe eller hvad du nu har lyst til.
7. Sæt de to multistik i dit speedometer med omdrejnings tæller og lav en test start ( tænd motoren ) er alt samlet korrekt burte din omdrejningstæller bevæge sig.
8. Saml hele instrumentbordet ingen og glæd dig over at du har lavet det helt selv :-)

Post Reply