Undgå "svineri" ved skift af oliefilter!

Guides relateret til vedligehold, reparation og tuning af motor
Post Reply
dieselpower
5. Gear
5. Gear
Posts: 613
Joined: 29. Apr 2010, 21:30

Undgå "svineri" ved skift af oliefilter!

Post by dieselpower » 10. Aug 2013, 19:17

Her er et lille trick til at undgå oliesvineriet ned ad motoren, servoslanger og forvange. Når man skifter oliefilter.

Det eneste du skal bruge er en tæt bærepose fra brugsen, fakta, den lokale tøjmand osv.


Som sagt, så skift motorolien, mens motoren er fuld drift varm. Så er motorolien nemlig dejlig tynd.

Altså bilen op på et par bukke, af med bundproppen, tage oliepåfyldnings låget af og lad olien løbe af ned i din olie kar/balje til spildolie.
Mens olien drypper fra bundkarret, finder du din bærepose frem. HUSK DEN SKAL VÆRE TÆT!!!!

"Krav" posen ned, så top og bund er i samme højde.
Så lister man forsigtig posen ned ved køleren og indunder oliefilteret.
Således at når man "løfter" op i posen igen, putter man så at sige oliefilteret og oliesandwichen ned i posen.
Sørg for at posen er kommet helt op over oliesandwichen mellem filter og blokken.
Stik nu en hånd ned under filteret og form posen, så der er et "opsamlings hul" i bunden af posen til den smule motorolie, der nu engang kommer..
Form nu resten af posen således, at man kan skifte oliefilteret uden at posen "glider" ned mellem sandwich og blok. Den skal blive oppe under operationen!

Nu er man klar til at løsne filteret.

Skru nu filteret løs, indtil olien løber ud og nedad oliefilteret (ca halvt skruet af)

Stop, vent 10 - 15 min.

Skru nu filteret helt af.

Fjern oliefilteret.

Fjern forsigtigt posen (der er ca 1 dl olie i posen)

Tør efter for olie på undersiden af oliesandwich´en.

Smør O-ringen på det nye oliefilter og monter filteret.


Monter bundprop, påfyld ny motorolie.

Også er man klar til 10.000 km igen.



Tricket kan med fordel bruges på audi- og passat´erne fra årg 97 og frem.

Hvor oliespild fra oliefilteret løber ned igennem ventilations huller til svinghjul / kobling og der efter slat løber/drypper de næste par dage fra bunden af gearkassen.

ADVARSEL

DRIFTVARM MOTOROLIE ER MEGET VARM, SÅ PAS PÅ FINGRERNE!!!!!!


driftvarm motorolie er meget varmt!! Så pas på fingerne.
Attachments
1.jpg
Billede 1
2.jpg
Billede 2

Post Reply