Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner Dato og tid er 15. dec 2017, 17:49




Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
 Topstykke skævt ? tolerancer 1.8 RP motor 
Forfatter besked
5. Gear
5. Gear

Tilmeldt: 25. mar 2004, 02:02
Indlæg: 1088
Go aften
Havde for en måned siden et mindre uheld i kø hvor termostaten valgte at holde lukkedag i varmen og den røg på 120grader.
Fiksede termostaten og nogle andre småting, men den begyndte kort efter at bruge/spilde lidt vand og det blev gradvist værre, fandt først fejlen her den anden dag, da den valgte at hydrolocke, af med et tændrør og så var der vand i cyl 1. Havde dagen inden tjekket kompression og det så fint ud, men skulle nok have lånt mig til en lækagetester istedet.

Toppen er her til aften kommet af og der var selvfølgelig bearnaise over det hele og fejlen er lokaliseret på toppakning

Er der nogen der har tolerancerne på hvor meget en 8v top må afvige før den skal planslibes? Har gloet online og i bentley bogen og er ikke faldet over noget specifikt. Min ser ud til at være lige omkring 0,1mm i afvigelse målt med en stor tyk lineal. Låner en retteskinne imorgen og så får jeg forhåbenligt et lidt mere præcist tal
Har kun fundet nogen på 1.8 20v top og der er det grænsen vidst 0,1mm

På forhånd tak


16. jun 2017, 00:14
Profil
5. Gear
5. Gear

Tilmeldt: 21. apr 2010, 03:34
Indlæg: 756
Herpes skrev:
Go aften

Er der nogen der har tolerancerne på hvor meget en 8v top må afvige før den skal planslibes? Har gloet online og i bentley bogen og er ikke faldet over noget specifikt. Min ser ud til at være lige omkring 0,1mm i afvigelse målt med en stor tyk lineal. Låner en retteskinne imorgen og så får jeg forhåbenligt et lidt mere præcist tal
Har kun fundet nogen på 1.8 20v top og der er det grænsen vidst 0,1mm


Som topstykket er nu, uden planslibning, så retter den sig ud
når den bliver spændt på med topboltene.
Og knastakslen går lige.
Så jeg ville IKKE planslibe.

Hvis man plansliber, så kommer knastakslen let til at lave et lille knæk.

Det er min forståelse, som jeg har fra Jarl fra T3nettet
"Den må maks have 0,10 mm. Selvfølgelig kan man planslibe, men hvis man har et meget skævt topstykke, skal tænke over, at selvom man sagtens kan afrette pakfladen, så er resten af topstykket stadigvæk skævt. Hvad betyder det for knastakslen, der er lejret 5 steder i hele toppens længde, hvis den skal bøje sig som en banan... "

Står godt nede på siden her om 1.6 diesel:
http://www.jarlpaulsen.dk/Motorrenovering.html


18. jun 2017, 13:33
Profil
2. Gear
2. Gear

Tilmeldt: 22. dec 2013, 15:39
Indlæg: 93
Hej! jeg har før lavet biler,hvor topstykket været banan,løftet sig pga. for meget varme,fået det planslebet,og kørt uden men`bagefter,tjek om stempler har klemt i cylindre!


18. jun 2017, 20:14
Profil
5. Gear
5. Gear

Tilmeldt: 25. mar 2004, 02:02
Indlæg: 1088
Hej

Ved yderligere inspektion fandt vi et lowspot i topstykket fra den vandkanal hvor skaden er sket og ind til 1mm fra forbrændingskammeret. Den gamle toppakning havde vand inde i pakningen langs metalringen på cyl 1. Så jeg valgte at smide det til planslibning idag, efter at have talt med ham som skulle lave det og svaret derfra var det samme da han så toppen, den fordybning fra vandkanalen skulle væk selvom den ikke gik helt ind til cylinderen, det ville blive et svagt punkt fremover.

Vi fik aldrig fat i en retteskinne så om toppen var definitivt skæv kunne ikke endeligt vurderes. Det skal lige siges at de andre 3 var fine så jeg tror nu nok at den godt kunne have kørt uden planslibning såfremt det lowspot ikke havde været der.

Tak for svarene


19. jun 2017, 22:06
Profil
5. Gear
5. Gear

Tilmeldt: 25. mar 2004, 02:02
Indlæg: 1088
Vil lige lukke den her af. Toppen kom tilbage fra planslibning, med svaret at den havde vredet sig en smule, så vores mål ikke holdt. Men der var blevet fræset ca 0,35mm(ca 3/10dele) som jeg forstod det og ellers var der ikke noget. Toppen rengjort for spåner og monteret med nye pakninger og remme, og kompression målt til 11 bar på hver cyl. Tjekket tænding og co, synet osv og bilen er kørende igen.


16. jul 2017, 16:49
Profil
4. Gear
4. Gear

Tilmeldt: 1. jun 2010, 14:06
Indlæg: 308
Jeg mener faktisk ellers at have læst de ikke må planslibes, men derfor kan man jo godt gøre det

Sendt fra min F5321 med Tapatalk


4. aug 2017, 19:25
Profil
5. Gear
5. Gear

Tilmeldt: 25. mar 2004, 02:02
Indlæg: 1088
Jeg spurgte ham som lavede det og det er intet problem, heller ikke med højden når det ikke var mere end de 3/10. Kompressionen ville måske stige lidt, men der ville stadig være nok frigang. Havde spurgt om han ville fræse af enden af ventilerne, men det var ikke nødvendigt ifølge ham, og motor kører stadig fint.
Havde det ikke været for udgravningen ved den vandkanal ind mod cylinderen, mente han det nok sagtens kunne have været spændt ned og fungeret, men den fordybning var for stor.


4. aug 2017, 22:33
Profil
4. Gear
4. Gear

Tilmeldt: 1. jun 2010, 14:06
Indlæg: 308
Generelt er det også normalt at gøre det, men mener bare VW selv foreskriver at man ikke må, rp. Kører jo så 9:1 i kompression så jeg ser heller ikke problemet

Sendt fra min F5321 med Tapatalk


5. aug 2017, 06:02
Profil
5. Gear
5. Gear

Tilmeldt: 21. apr 2010, 03:34
Indlæg: 756
Så blev det vist min tur :cry:
Billede
Jeg kan vel ikke køre med det her bare et stykke tid?


10. okt 2017, 19:19
Profil
3. Gear
3. Gear

Tilmeldt: 2. jan 2014, 20:55
Indlæg: 247
Det vil jeg ikke køre med få det lavet eller en anden motor.


10. okt 2017, 20:05
Profil
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Svar på emne   [ 10 indlæg ] 

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF.
Danish translation & support by Olympus DK Team